Stăm de vorbă cu Florin Romașcu, compozitorul și coordonatorul celui mai nou spectacol nonverbal din România, NO NETWORK (spectacol realizat cu în parteneriat cu Kaufland România) care, încă de la Avanpremieră, a fost vândut cu casa închisă.
1. Cum ai descoperit interesul pentru percuție și pentru utilizarea obiectelor non-standard în concerte/spectacole?
Mereu am fost atras de lucrurile neconvenționale și de ceea ce nu s-a mai făcut sau, cel puțin, de ceea ce s-a făcut mai rar. Așa că, la un moment în viață, când m-am maturizat, am înțeles ce mă caracterizează cel mai bine. Mă consider un om norocos pentru că am ajuns azi să pot să afirm că fac parte dintre primii și cei puțini care au făcut faimoasă percuția neconvențională în România.
2. Felicitările noastre! Povestește-ne, te rugăm, despre “NO NETWORK” din perspectiva creatorului acestui spectacol.
Ideea a fost să găsim o poveste care să vorbească pe limba tinerilor adolescenți, ei fiind ținta acestui proiect artistic. Așa că am pornit de la principalele provocări cu care ei (și nu numai) se confruntă: viața și prietenii din spațiul social online drept realitate a vieților lor zilnice și bullying-ul din ambele universuri, cel online și cel real. Principala provocare a fost să nu transmitem ideea că social media este un mediu nociv total sau să se simtă blamați pentru folosirea acestui instrument, ci, mai degrabă, să sugerăm ideea că ambele lumi își găsesc locul în viețile noastre dacă avem un echilibru și dacă dăm “Cezarului ceea ce este al Cezarului”. Iar ca detaliu picant, cred că mă regăsesc cu multe detalii în eroul principal 🙂
3. Cum decurge relația dintre tine și artiștii Teatrului Muzical Ambasadorii pentru un acest spectacol inedit pentru ei, dar și pentru publicul bucureștean?
Permite-mi să fac o corecție: este un spectacol unic în România și primul de acest fel . EVER! 🙂 Zic asta pentru a da cât mai mult credit TMA (n.b. Teatrul Muzical Ambasadorii) pentru curajul de a pune în scenă un asemenea show, atât managementului cât și artiștilor, care se străduiesc din răsputeri să ridice acest spectacol la un nivel cât mai înalt de profesionalism. Am mare respect pentru ei, pentru că știu că nu e deloc ușor ceea ce au de făcut. E o plăcere să îi văd de la repetiție la repetiție din ce în ce mai buni.
4. Cum gestionezi riscurile și aspectele de siguranță atunci când folosești obiecte non-standard într-un spectacol live?
Cel mai simplu este să căutăm să nu ne accidentăm. Din fericire, nu este genul de spectacol care aduce elemente precum flex-uri sau aparate de sudură cu tensiune foarte ridicată. Deci, suntem destul de safe, dar cred că palmele date pe pulpele artiștilor ar avea câte ceva de comentat după multele lovituri oferite.
5. Cum crezi că s-a schimbat sau a evoluat conceptul și executarea spectacolelor de acest gen de-a lungul anilor?
Cel puțin la noi au in-vo-lu-at! Și afirm acest lucru fiind în cunoștință de cauză în acest domeniu artistic. Sper să dăm tonul unei direcții pentru acest gen care este aproape complet absent de pe scena muzicală a țării.
6. În acest demers de pionierat, care sunt inspirațiile tale majore în munca ta de coordonator si trainer de percuție?
Mă bazez întru totul pe Dumnezeu pentru coordonarea oamenilor folosind percuția și ritmurile. Așa că am toată încrederea că lucrurile or să iasă bine de fiecare dată. Iar ,dacă se întâmplă uneori să nu iasă chiar cum trebuie, atunci înseamnă că mai am de lucrat la încrederea mea în El. Apoi, o persoană foarte specială pentru dezvoltarea mea este unchiul meu Francisc, un punct puternic de sprijin pentru orice provocare din zona de percuție, fie convențională sau ne-convențională.
7. Cum te adaptezi la diferitele locații și spații de performanță în timpul turneelor STOMP, având în vedere variațiile în dimensiune și configurație?
De obicei avem un spațiu destul de clar definit și ne mișcăm în cadrul lui adaptându-ne distanțele: fie la mai mult, fie la mai puțin. Dar, pentru că vorbim de spectacole neconvenționale, un spațiu provocator și atipic se potrivește mănușă unui proiect de acest gen. Deci, (și aici mă adresez organizatorilor) dați-ne spații neconvenționale că noi de abia așteptăm.
8. Grozav! Cum crezi că percepțiile publicului asupra artei percuției și spectacolelor live au evoluat odată cu popularitatea crescută a producțiilor neconvenționale în lume?
La nivel global, asemenea spectacole sunt susținute de foarte mulți ani cu multe reprezentații Sold-Out. Lumea evoluează și cere mereu lucruri noi și adaptate vremurilor. Dacă acum 30 de ani spectacolul de percuție neconvențională era ceva destul de nou pentru zona de mainstream, azi ele sunt deja ceva foarte obișnuit în lumea show-biz. Chiar au evoluat fantastic de mult cu efecte speciale foarte spectaculoase. Așa cum ziceam: în ton cu evoluția lumii.
Lasă un răspuns